nytt
Topp 10 filmer som skuffet mest i 2017
Buuuuuh.....
HODO MUSA HODOVODO@730.NO 31. des 2017 kl. 15:24FacebookTwitterTips en vennSkriv ut

BUUUH @ MOTHER!, SONG TO SONG, BAYWATCH, SNATCHED, JUSTICE LEAGUE (UIP, SF, FOX, WARNER)

Den største Hollywood-nedturen i 2017 var Harvey Weinstein, selv om mogulen/monsteret heldigvis medførte en skrekkelig forsinket, men tilsynelatende effektiv #metoo-kampanje.

På lerretet har det dog vært mye flott, jamfør 730s topp 10 favorittfilmer.

Som seg hør og bør er det mange som klager på listen, så når det kommer til nedturene går vi for folket generelt - via Rotten Tomatoes og Variety.

Det finnes selvsagt en haug av 2017-filmer som er dårligere enn disse, men listen nedenfor tar for seg større produksjoner med enda større forventninger - som absolutt ikke ble innfridd:
 

Justice League


(SF NORGE/DC/WARNER)

Gud velsigne Wonder Woman. Først stjal hun showet i Batman v Superman: Dawn of Justice, rotete og uengasjerende satt sammen av Zack Snyder. Deretter gikk vidunderlige Gal Gadot solo via regissør Patty Jenkins og laget en av 2017s feteste filmer. Dessverre surret Zack på nytt og gjorde høyt antisiperte Justice League til en tam CGI-affære med en skuffende superskurk. (Gal var dog god.)



The Mummy

 

(UNITED INTERNATIONAL PICTURES/UNIVERSAL PICTURES)

Universal Pictures hadde store planer om filmserien Dark Universe med klassiske filmmonstere. Først ut var en ny versjon av The Mummy med 55 år unge Tom Cruise som mumien. Neida, som helten. Men blockbuster-bossen bommet og fikk seg en box office-bombe, slik at planene delvis ble lagt på is. Russell Crowe som Dr. Jekyll og den stilige danseren Sofia Boutella som den egyptiske gudinnen Amunet hjalp lite; filmen er forvirrende, platt og føles veldig unødvendig.


Snatched



(FOX)

Elsk/hat-favoritt Amy Schumer har en ujevn filmografi, men jaggu var Trainwreck funny. Når hun i år fikk en semipensjonert humor-O.G. som Goldie Hawn tilbake på lerretet, forventet vi mye skratting. Nuvel. Kidnappingskomedien Snatched byr på et par smil, pittelitt humring, men mest gjesping og irritasjon. (Regissør Jonathan Levine kan så mye bedre: Jamfør hans «kreftkomedie» 50/50.) 


Baywatch


(UNITED INTERNATIONAL PICTURES/PARAMOUNT)

Annonseringen av Baywatch-filmen startet flere røde varsellamper. Men kanskje dette kunne bli ufrivillig morsom og/eller ironisk funny á la 90-tallet? Nei, regissør Seth Gordon gikk for ren komedie. Dwayne Johnson og Zac Efron gjorde det dog verken ufrivillig eller frivillig festlig. Det hjalp heller ikke med cameos fra «ikoniske» David Hasselhoff og Pamela Anderson; søppelserie ble søppelfilm. (Kanskje kroppene til The Rock og for eksempel super-Insta-modellen Charlotte McKinney likevel fikk filmen til å gå i god pluss: Baywatch dro inn 1,5 koteletter på kino takket være stor popularitet utenfor USA.)


Ghost in the Shell 


(UNITED INTERNATIONAL PICTURES/DREAMWORKS/PARAMOUNT)

Hollywood-versjonen av den japanske mangaklassikeren med samme navn blir neppe en filmklassiker. Nedturen for mange startet allerede da ikke så veldig asiatiske Scarlett Johansson fikk hovedrollen som cyborgen Motoko Kusanagi; opprinnelig en japansk jente. Uansett; filmen ble av de fleste sett på som en visuelt vakker, lite magisk, eh, sjelløs, suppe. Definitivt ikke verdig den til tider dype originalen fra 1989.



King Arthur: Legend of the Sword



(SF NORGE/DC/WARNER)

Guy Ritchie klarte å skrive og regissere en moderne, dum, masete versjon av den klassiske fortellingen. Selv sommerens lettbeinte popcorn-publikum ønsket ikke å se Sons of Anarchy-hunken Charlie Hunnam på kino som konge - og David Beckham som frekk soldat - og filmen gikk i minus. Ekstra synd ble det for vakre Annabelle Wallis (Chris Marins kjæreste), siden hun også spiller mot Tom Cruise i 2017-kalkunen The Mummy. (Hennes psykologiske thriller Mine ble enda verre, men utelates fra listen da ca. ingen forventet seg noe stort.)


Song to Song


(SF/BROAD GREEN/FILMNATION)

Andre Hollywood-kjekkaser som ikke alltid klarte å engasjere i 2017 er Ryan Gosling og Michael Fassbender. Her med hjelp fra Natalie Portman og Rooney Mara (og Flea fra Red Hot Chili Peppers og Iggy Pop). Det romantiske dramaet Song to Song er ikke totalt krise, men kvalifiserer til listen over filmer som skuffet mest. Når regissør er den sagnomsuste, 74 år gamle veteranen Terrence Malick, blir forventningene høye.  


Mother!


(UNITED INTERNATIONAL PICTURES/PARAMOUNT)

Denne pyskologiske gyseren fikk brukbar kritikk, men det skyldes for det meste innsatsen til suverene Jennifer Lawrence. Anerkjente Darren Aronofsky ble for ambisiøs, og handlingen ble for de fleste forvirrende formidlet. J-Law burde styrt unna. (I Norge åpnet Mother! på 5. plass og ble kun sett av 10.000 nordmenn totalt. Lavt tall generelt. Ekstra stusselig tall for en superstjerne som Jennifer). 
 

Suburbicon 


(SF/PARAMOUNT)

Satirisk krimthrillerkomedie... Ja, vrien sjanger. Men med George Clooney som regissør og produsent, Joel og Ethan Cohen som manusforfattere og Matt Damon i hovedrollen kan det ikke gå galt? Jo, dette satiriske forsøket burde fått en bedre regissør. Eller kanskje det gamle manuset til Cohen-brødrene fortsatt burde støvet i skuffen.


Downsizing


(UNITED INTERNATIONAL PICTURES/PARAMOUNT)
 
Matt Damon igjen, gitt. Denne «versjonen» av Honey, I Shrunk the Kids ble for noen en vakker, original, forfriskende affære. Det er dog vrient å kombinere science fiction, drama og komedie på en smart måte, og de fleste er enige i at Election-regissør Alexander Payne ikke fikk til det filmen forsøker å være. Den spennende idéen starter storartet, men serverer etterhvert så mange budskap at man mister poengene.
 
 
Bobler (selv om den var gøy å se): All Eyez on Me
 
Del denne saken:Kommenter nedenfor:
730s nyhetsbrev

Instagram @730no

Utgiver: 730 AS, Observatoriegaten 1b, 0254 Oslo, c/o Music Norway.
Redaktør: Janne Monsen Tveit janne@730.no. Eier: Gisle G. Stokland gisle@730.no.
Kontakt/tips: post@730.no. Utvikler: 8020. Annonsere?