nytt
Anmeldelse: En moderne Modern Family?
True Blood-skaperen på villspor.
CHRISTER DAVANGER christer@730.no 08. feb 2018 kl. 03.02FacebookTwitterTips en vennSkriv ut

ALAN BALLS (TRUE BLOOD, SIX FEET UNDER) NYE SERIE PRØVER SEG PÅ EN POLITISK KORREKT OPPVÅKNING; FUNKER DET DOG? (HBO NORDIC)



True Blood-skaper Alan Ball erstatter vampyrer med sosialpsykologi når han endelig vender tilbake til TV med nye Here and Now. 


 
Social justice og såkalte «social justice warriors» har lenge vært etablerte fenomen på nettet, men på TV er dette fortsatt et relativt uutforsket område.
 


Vi har rett og slett ikke sett særlig til serier som takler det å være kjønnsskeiv, genderfluid (når man veksler mellom kjønnsidentiet), for ikke å snakke om det å være religiøs og trans.
 


Sammen med HBO prøver Ball nå å endre på dette.
 


Here and Now tar for seg Bishop-ene, en familie helt etter 2018-standarden; mamma og pappa har adoptert unger av tre forskjellige raser, og har ett biologisk barn selv. Halvparten av ungene er naturligvis også skeive.


TIL TROSS FOR AT DE SKAL VÆRE SØSKEN, ER DET LITE KJEMI MELLOM BISHOP-BARNA (HBO NORDIC)



I utgangspunktet var det tydelig at Ball-festen prøver å være en mer alvorlig og mørkere versjon av Modern Family. En «Modern Modern Family», om du vil. 


 
Med en multikulturell familie med ulike legninger og utradisjonelle kjønn ønsket Ball og resten av crewet blant annet å gå bort fra serier om «hvite mennesker med hvite problemer», å lage TV som var interessant, og TV som var viktigere for mennesket enn bare rene politiske serier.  

I teorien høres dette noenlunde greit ut. At TV blir mer representativt for samfunnet det skal gjenspeile er vel og bra. 


 
Det er derfor ganske kjipt at det Here and Now serverer oss til syvende og sist verken er spesielt interessant eller viktig. Mest av alt er det dølt.

Etter å ha invitert sine seere inn på utradisjonelt drama, krydret med aktuelle sosiale kommentarer, feiler nemlig serien på å levere noe særlig appetittlig. 

Gjennom diverse medlemmer av familien Bishop gjøres det forsøk på å opp viktige spørsmål om livet, religion, kjønn, det å være menneske og resten av regla. Tapre forsøk er det ikke, men forsøker gjør de. Kanskje litt for hardt.


TIL Å VÆRE EN SERIE SOM FREMSTÅR SOM Å VÆRE SOSIALT «WOKE», SOVER DE PÅ MANGE MULIGHETER TIL Å IMPONERE (HBO NORDIC)

Til tider virker det som om serien, desperat etter å fremstå som sosialt «woke», på kanten eller progressiv og liberal, hensynsløst kaster inn sosialt utradisjonelle fenomen uten å egentlig ta seg tid til å gå nærmere inn på hva det er de snakker om. 

Eksempelvis kan man legge frem en scene hvor mamma Audrey nevner at sønnen Ramon (Fear the Walking Deads Daniel Zovatto) sin nye guttekjæreste er «something special». Frustrerende nok tar Ramon dette som en antydning på at alle homofile er spesielle i morens øyne, selv om det var tydelig at det var et genuint kompliment som ikke hadde noe med at sønnen er homofil å gjøre.

Problemer som tilsynelatende er irrelevant for resten av historiens løp (nå har vi ikke sett alt, så dette kan alltids bare være en midlertidig ting), dukker sporadisk opp og forsvinner kanskje igjen i løpet av samme episode. Spørsmålet «hvorfor?» med et litt irritert tonefall dukker ofte opp hos oss gjennom seriens første halvdel. 

Serien stiller kritiske spørsmål mange har stilt før den, men bidrar ikke med noe nytt i debatten.
 
At den prøver å innta rollen som den oppvåknede serien den ønsker å være, blir litt som å argumentere for at man burde bli forsvarsminister fordi man har skjønt at det er kjipt å bli invadert. 


UTENOM THE BISHOPS MØTER VI OGSÅ PÅ DEN KJØNNSSKEIVE MUSLIMEN NAVID (HBO NORDIC)

Men, la oss dog se bort fra den sosiopolitiske faktoren litt. For, rent dramamessig er Here and Now nemlig en helt grei opplevelse. 

Tim Robbins (The Shawshank Redemption) og Holly Hunter (Saving Grace) gjør begge to fine roller som familiens overhoder, og på tross av at the Bishops ikke egentlig er likandes i det hele tatt og familiens kjemi praktisk talt er intet-eksisterende, har man faktisk lyst til å følge med dem. 

Jerrika Hinton (som droppet kontrakten med Grey’s Anatomy for å kunne bli med i serien) skinner i sin rolle som småbarnsmoren Ashley. Hinton er sentrum for et par av seriens mer genuine og genuint fine scener, og kunne gjerne fått mer skjermtid. Ramon og hans nye muskelbunt Henry (Andy Bean, Allegiant) er også blant de mer underholdende tilskuddene i karakterflokken. 

Grunnlaget for serien er et delvis pirrende mysterie med sterke overnaturlige vibber, noe som fungerer helt greit som en drivkraft for resten av seriens komfortable drama.  


KUN ET AV SERIENS PAR SER UT TIL Å HA EKTE KJEMI, OG DET ER DISSE GUTTA (HBO NORDIC)

Here and Now roter litt for mye og formidler ikke halvparten så mye som det serien tror den gjør, og de av oss som er sultne på verdifull samfunnskommentar lider hungersnød. I et forsøk på å gå foran som et godt eksempel, snubler den i egne ben og faller ned trappen, slik at den står i fare for å bli forbigått av resten.  

Om man klarer å se bort fra seriens forsøk på å være sosialt progressiv, er det dog en helt grei opplevelse å hente her. Litt langdrøyt er det, men i bunn ligger det et fint drama og venter om du tar deg tid til det.

Det viser seg at ved å pakke litt mystikk inn i et skarpt manus med bra produksjonsverdi, så gjør Here and Now det akseptabelt fint som akkurat den normative serien Ball ønsket å unngå. Merkelig det der. 

Terningkast 3.


 
 
Here and Now har premiere på HBO Nordic 12. februar.  
 
Anmeldelsen er basert på seriens fire første episoder.  


Denne her gikk heller ikke helt som planlagt: Er dette årets mest problematiske trailer?
Del denne saken:Kommenter nedenfor:
730s nyhetsbrev

Instagram @730no

Utgiver: 730 AS, Observatoriegaten 1b, 0254 Oslo, c/o Music Norway.
Redaktør: Janne Monsen Tveit janne@730.no. Eier: Gisle G. Stokland gisle@730.no.
Kontakt/tips: post@730.no. Utvikler: 8020. Annonsere?