nytt
Kinotips: Lag én lyd, og du er død
The Office-stjerne har regissert og spilt i det som kan bli årets store skrekkfest.
CHRISTER DAVANGER christer@730.no 09. apr 2018 kl. 03:30FacebookTwitterTips en vennSkriv ut

Å FØDE ER GANSKE KJIPT, MEN DET ER SPESIELT KJIPT NÅR MAN IKKE KAN SKRIKE UTEN Å FÅ FAMILIEN DIN DREPT (PARAMOUNT)

Dersom det finnes én filmsjanger hvor å tenke utenfor boksen er det eneste som nytter, så er det vel kanskje skrekk. 

Det krever ikke mange runder med slasherhorror eller japanske spøkelsesjentefilmer før de fleste klarer å skjønne grunnprinsippene: 

Drar man på hyttetur med vennegjengen til et isolert område, kommer Telenors 4G-nett til å svikte alle telefonene samtidig og man kommer til å få besøk av en hakke-gal øksemann. Klatrer man opp på det mørke og kalde loftet kommer en likblek kjerring til å falle ned og kvele deg med extensionsa sine. Og arver man et gammelt herskapshus fra en fjern slektning kan du banne på at Lucifer selv har bosatt seg på soverommet på enden av den mørklagte østvingen.

Og dersom man trenger ytterligere bevis på at sjangeren er klisjébefengt: Tenk på at regissør- og forfatterduoen Wes Craven og Kevin Williamson skapte verdens mest suksessfulle slasherfilm i 1996, Neve Campbell-festen Skrik / Scream,  nettopp fordi den spilte på at karakterene selv var klar over hvor latterlig forutsigbar sjangeren var. 

Nettopp derfor er det viktig å ta oss tid til å sette pris på og rette rampelyset mot de skrekktilskuddene som faktisk tar steget i en noenlunde ny retning, slik som nye A Quiet Place.
 

THE OFFICE-STJERNEN JOHN KRASINSKI STILLER SOM BÅDE REGISSØR OG SKUESPILLER I TILLEGG TIL AT HAN HAR BIDRATT TIL MANUS (PARAMOUNT)

Den Michael Bay-produserte filmen, som hadde norsk premiere rett før helgen, tar for seg et samfunn i år 2020 hvor voldelige romvesener som tiltrekkes av lyd har inntatt jorden. En av få grupper overlevende er Abbott-familien, som har prestert å unngå romvesenene ved å utnytte tegnspråk og leve i fullstendig stillhet.

The Office-stjernen John Krasinski spiller (og regisserer for øvrig) mot sin virkelige kone, Emily Blunt (The Girl on the Train), i rollene som mor og far Abbott, som må beskytte den lille familien sin mot de tre monstrene som skjuler seg i skogen utenfor, samtidig som de må prøve å eksistere noenlunde normalt. Noe som åpenbart er lettere sagt enn gjort når man må leve omtrent som dommedagsfryktere. 

Og, for å gjøre vondt verre; Mamma-Evelyn (Blunt) har en ny bolle i ovnen, og konseptet hvor man ikke skriker for å unngå monstrene i skogen er ikke det enkleste å forklare en nyfødt.

Passende nok til temaet benytter filmen seg fint lite av dialog, og fokuserer heller på det rent visuelle for å formidle sitt budskap.



Nå, konseptet er kanskje ikke av den ferskeste sorten (mangt en skrekk entusiast har sammenlignet A Quiet Place sitt premiss med 2016-filmene Don’t Breathe og J.J. Abrams' 10 Cloverfield Lane) – men det skal heldigvis ikke så mye tukling med konseptet til før det virker nytt og friskt innen skrekk.

Nok originalitet var det i hvert fall til at filmen har i falt i god smak hos både publikum og presse.

Den nærmest stumfilmen kan i skrivende stund skryte av en IMDb-score på 8,3 (skrekkens konge Psycho fra 1960 har 8,5), samt 97 prosent hos Rotten Tomatoes
Hyllesten er heller ikke forbeholdt det store utland; også her til lands har Krasinski og Blunt fått svømme i gode tilbakemeldinger og høye terningkast.

A Quiet Place er en sjeldenhet: Den fungerer like godt både som drama og skrekkfilm. Det faktum at store deler av den er uten tale, er stemningsskapende i seg selv, og gir filmen en elegisk atmosfære (filmmusikken er smakfull og sparsommelig), skriver VG og triller en femmer. 
 
Filmpolitiet er enda mer imponert og gir filmen toppkarakter:

A Quiet Place er ein overmåteleg god og oppfinnsam høg-konsepts «sci-fi»-thriller, som leikar med publikum si oppleving av lyd på ein særdeles godt gjennomført måte. 
 
AT ABBOTT-FAMILIEN HAR EN DØV DATTER SOM KREVER AT DE HAR LÆRT SEG TEGNSPRÅK HAR REDDET LIVET DERES - SÅ LANGT (PARAMOUNT)

Kort oppsummert er det überimponerende at en film innenfor skrekk, en sjanger hvor selv de dyktigste filmene sjeldent oppnår aksept blant majoriteten av publikummet, klarer å forene folket såpass dyktig på den positive delen av skalaen.
 
Kritikerrost er mildt sagt ikke et ord som blir brukt ofte angående blod og gørr på skjermen, så når det først skjer er vi ikke vanskelige å be på en kinotur eller to.
 
A Quiet Place hadde premiere i helgen.
 
Sjekk ut traileren under og vurder muligheten for å sette av noen grunker til en lydisolert kjeller før 2020.


Del denne saken:Kommenter nedenfor:
730s nyhetsbrev

Instagram @730no

Utgiver: 730 AS, Observatoriegaten 1b, 0254 Oslo, c/o Music Norway.
Redaktør: Janne Monsen Tveit janne@730.no. Eier: Gisle G. Stokland gisle@730.no.
Kontakt/tips: post@730.no. Utvikler: 8020. Annonsere?