nytt
Skandinavisk virusepidemi fra Netflix - her er 730s dom
CHRISTER DAVANGER christer@730.no 29. apr 2018 kl. 14:16FacebookTwitterTips en vennSkriv ut

NETFLIX SLÅR PÅ STORTROMMEN MED DANSKE THE RAIN (NETFLIX)

Anmeldelsen er helt spoiler-fri. 

«Når regnet faller, faller vi» lyder tag line-en til Netflix' nye originalsatsing, The Rain. Og jammen falt vi for Danmarks nye stolthet. Pladask, attpåtil. 

Serien, som er strømmetjenestens aller første danske produksjon (vi glemte nesten Lilyhammer, oops), tar for seg et virusinfisert regn som tar danskene på sengen og tilsynelatende utsletter hele det skandinaviske folket. 

Vi følger søskenparet Simone (Unga Astrid-stjernen Alba August) og Rasmus (Tidsrejsens Lucas Lynggaard Tønnesen), som seks år etter epidemiutbruddet må forlate den trygge bunkeren sin for å finne mat og andre overlevende. 

Den farefulle ferden gjennom ødelagte Danmark som følger er både imponerende og fascinerende, og potensielt vårens mest spennende Netflix-slipp.

Her er hvorfor:


RELATIVT FERSKE ALBA AUGUST SKINNER I ROLLEN SOM SIMONE (NETFLIX)

Serien tjener mye på et særdeles solid cast, hvor både veteraner og nykommere får tid til å briljere – noe som slettes ikke er en lett bragd når en av hovedrollene blir spilt av den prisbelønte og internasjonalt anerkjente Mikkel Boe Følsgaard (En kongelig affære).

August og Tønnesen gjør begge svært gripende roller som søskenparet i fokus, og man blir dermed umiddelbart investert i deres skjebner. Det kan ikke være lett å fange følelsen av å miste alt man har kjært for og så måtte tilbringe seks år isolert i en bunker, men de to unge skuespillerne gjør en formidabel jobb med det hele.

Generelt stiller The Rain med en sterk rekke av karakterer, overraskende så til å være en skandinavisk serie. (Til en viss grad føler vi de har en tendens til å slite med å balansere kvaliteten blant større besetninger?)

Gruppedynamikken er også særdeles likbar, og byr på noen fine øyeblikk til å bryte opp de tyngre segmentene av serien. Her er det ikke bare sorg og fordervelse, til tross for at hele verden tilsynelatende er gått under. 
 

THE RAIN BYR PÅ VANLIGE PROBLEMER SOM ROMANTIKK OG SJALUSI SATT TIL DØDSFARLIG TERRENG (NETFLIX)

Til tross for dette har man selvsagt en kjedelig hybelkanin her og der, som må vente litt for lenge med å få replikker samtidig som de tilsynelatende ikke egentlig har en vesentlig rolle i serien. Karakterer man mest sannsynlig kunne klart seg helt fint uten. Men, det er litt tidlig å dømme serien når vi kun har sett de tre første episodene – ting er jo ikke alltid som de først virker. 

Noe som dog ikke er for tidlig å dømme den for, er showets nesten slitsomme bruk av flashbacks for å fortelle bakhistorier som ikke presterer å matche nåtidens handling i verken dybde eller spenning.

Spenning er dog det området hvor The Rain får mest stjerner i boken vår. 

Danskene kaster ikke bort noe tid på tull – The Rain er en berg-og-dalbane helt fra første sekund. Som publikum røskes man momentant ut av dansk hygge og idyll, og røde pølser erstattes med panikkangst og paranoia innen seriens første minutter er omme. 


THE RAIN TAR FOR SEG UNGDOMMER SOM BLIR TVUNGET TIL Å TA PÅ MASSIVT ANSVAR NÅR EPIDEMIEN BRYTER UT (NETFLIX)

Serieskapere Jannik Tai Mosholt, Esben Toft Jacobsen og Christian Potalivo har gjort en mesterlig jobb med å finpusse spenningskurven til nær perfeksjon. Sett bort ifra litt innpåslitne tilbakeblikk vi godt kunne klart oss uten, så har ikke The Rain kjedelige deler. 

Som seer er man konstant underholdt av dødsregnet og dets effekter på naboene våre – neste-knappen er nærmest unødvendig. Helst skulle vi bare hatt en kontinuerlig stream med alle åtte episodene, for avbrudd er egentlig bare til bry. 

Når det dog gjelder regnet, så har vi ei våt høne å plukke med konseptet: Er det ikke litt urealistisk at et virus som kommer med regnet og som dreper omtrent umiddelbart ved kontakt plutselig blir helt ufarlig når det har truffet bakken? 

Scener etter regnbyger hvor karakterer berører omgivelser som tydelig burde være klissvått fra regn bare fikk oss til å tenke at dette potensielt ikke var helt gjennomtenkt. 

Her er det ugler i mosen – og om mosen er våt fra giftig regn burde vel kanskje uglene omkommet. Og om ikke, så burde noen av karakterene påpeke bristen i logikken.  

Uansett. 

 

Noe av det som er mest tiltrekkende ved serien er dog dens hyppige bruk av locations. Vi var så glade for å oppdage at epidemi-befengte København faktisk er København oppkledd i grått og død, og ikke bare green screen-effekter til tusen. Skal man først lage Netflix’ første danske produksjon må man tross alt ta Danmark i bruk.

Køben er kanskje Europa beste by (det kan umulig bare være oss som tenker det?), men å se den fullstendig ødelagt byr på latterlig mye moro. På en ikke-horribel måte, altså. 

Dessuten er det hele gjort på et dansk seriebudsjett. At det ikke er store Netflix-dollar bak gjør bare den høye produksjonsverdien mer imponerende. 

Til slutt må vi snakke om seriens potensielt mest interessante emne; dens briljante håndtering av underliggende tema som isolasjon, sosialisme og effektene av en natur som slår tilbake. 
 

ØDELAGTE KØBENHAVN ER NOE AV DET GØYESTE SERIEN BYR PÅ (NETFLIX)

Tradisjonelt har post-apokalyptiske serier vært svært amerikanske av seg. Én mann står gjerne med et maskingevær og skyter ned haugevis av zombier (eller hva nå enn den gjeldende epidemien bringer) og bygger seg et ugjennomtrengelig fort på en haug et sted. 
 
Men, i og med at The Rain er satt i et av verdens største sosialistiske paradis, så blir det automatisk gjort en ny vri på sjangeren. Hva skjer med nestekjærligheten og sympatien i velferdsstaten når velferdsstaten ikke lenger eksisterer? Forblir de verdiene man assosierer seg med etter at samfunnet har falt sammen, eller forsvinner den følelsen av felleskap og viljen til å vise omsorg for fremmede? 

Serien tar opp slike spørsmål og setter individualisme opp mot fellesskapet på en svært bydende og interessant måte, og det er alltid gøy når et show får en til å tenke over slike fenomen.


SERIEN STILLER VIKTIGE SPØRSMÅL OM MENNESKET, NESTEKJÆRLIGHET OG HVA ISOLASJON I SEKS ÅR KAN FØRE TIL (NETFLIX)

Alt i alt er The Rain definitivt verdt tiden og pengene våre, og ikke bare fordi det er gøy å se nabolandet få internasjonal oppmerksomhet i TV-verdenen. 

Serien leverer dybde og intensitet på nivå med store Hollywood-produksjoner (The 100 skjelver muligens snart i sine post-apokalyptiske støvler) med særdeles likandes karakterer man umiddelbart bryr seg om og vil følge.  

Samtidig opererer den med en spenningskurve som er så mesterlig at når den først har tatt grep om oppmerksomheten vår, så slipper den ikke tak for den har fått sagt sitt – og det er helt greit for vår del. 

Enkelte karakterer blir dog litt kjedelige i lengden, og et par vesentlige plotthull gjør at den ikke når helt opp for oss – men i bunn og grunn gjør det ikke så altfor mye for underholdningens del. 

Dersom man fortsatt er skeptisk gjør scenene med ødelagte Køben det allikevel verdt å ta en titt, men her er det plenty av godsaker å holde en igjen. 

Så, kast paraplyen, brenn ponchoen og tillat deg selv å bli litt våt når The Rain dropper i begynnelsen av mai. Prøv dessuten å være mer glad for enn sjalu på danskene for at de får fremme et såpass kult prosjekt internasjonalt, og ikke vi. For The Rain er definitivt noe å være sjalu over. 

Terningkast 5. 
 


Anmeldelsen er basert på seriens tre første episoder.

Netflix slipper alle episodene fredag 4. mai – sjekk ut traileren til The Rain her:
 
 
Del denne saken:Kommenter nedenfor:
730s nyhetsbrev

Instagram @730no

Utgiver: 730 AS, Observatoriegaten 1b, 0254 Oslo, c/o Music Norway.
Redaktør: Janne Monsen Tveit janne@730.no. Eier: Gisle G. Stokland gisle@730.no.
Kontakt/tips: post@730.no. Utvikler: 8020. Annonsere?