nytt
Bilder og video: Adam Lamberts første norgesbesøk
Suksess.
hilde.marie.grensbraaten@gmail.com 11. nov 2010 kl. 15.26FacebookTwitterTips en vennSkriv ut
(HILDE MARIE GRENSBRÅTEN)

Vi var så heldige å få Hilde Marie Grensbråten, Norges største Adam Lambert-ekspert, til å skive om mandagens lekre konsert på Sentrum Scene i Oslo.
 
Takk!!! Den beste kvelden i mitt liv!

730s konkurransevinner Randi Lohne (se bilde av Randi og Adam) var over seg av lykke etter konsert og møte med helten, Adam Lambert.

Ventetiden før Lambert sto klar øverst i galleriet til trappen var forsert og hun fikk den etterlengtede klemmen var lang, og preget av høy grad av hyperventilering og rastløse bevegelser. Hun vant konsertbillett og meet & greet ved å beskrive sangeren på følgende måte: «Udømmende, ekte og nytenkende.»

(HILDE MARIE GRENSBRÅTEN)

Ansikt til ansikt med helten var hun nærmest hypnotisert av hans karismatiske og vakre vesen, dessuten kan hun bekrefte ryktet om at han gir fantastiske klemmer. Hun var nesten på gråten når stunden var over, og hun sier at hun hadde grått hvis hun ikke var i sjokk.

Adam Lambert har slitt med sykdom og samtlige intervjuer var avlyst, men møte fansen ville han, til stor glede for gruppen som var så heldige å ha billetter med litt ekstra privilegier. Litt spenning var knyttet til om selve konserten ville lide, men det var ikke mange tegnene til sykdom på det som ble prestert, kanskje med et lite unntak av låten «Aftermath», som kunne virke som den var lagt litt lavere enn vanlig for å spare stemmen, noe som ikke fungerte helt før de nådde første refreng, men da satt den og, med publikum ivrig klappende med.

(HILDE MARIE GRENSBRÅTEN)

Ellers ble det ikke spart på noe; Publikum fikk det forventede kysset mellom Lambert og bassisten TommyJoe Ratliff under «Fever», de fikk en dose av Adams berømte body rolls og eggende dansetrinn, kostymer, en leksjon i stemmeprakt og ikke minst SHOW for alle pengene.

Musikalsk spenner konserten over de fleste sjangere, fra det umiddelbart dansbare, til vakre ballader og glamrock.

Han begynner med den mystiske «Voodoo» med en scene badet i blått og grønt lys, åpningsmedleyet fortsetter med «For Your Entertainment», «Down The Rabbit Hole» som forøvrig gir Lambert mulighet til å vise fram noen flotte trademark disco-moves, og avsluttes med en coverversjon av Johnny Cashs «Ring of Fire».

(HILDE MARIE GRENSBRÅTEN)

Sistnevnte cover har gitt han mye både ros og ris, og ble framført først i en av rundene i American Idol. Personlig synes jeg coveren er veldig bra, han har tatt låta og gjort den på sin måte, kompromissløst og annerledes, men fremdeles med respekt for originalen.

Et av høydepunktene i konserten for publikum, og kanskje for Lambert selv, både han og bandet har gjentatte ganger uttalt at de liker å framføre denne, er Lady Gaga-komponerte «Fever». Introen der bassist Ratliff blir alt fra lugget til kysset synes alltid å få jubelen i taket, og når resten av framføringen er preget av masse energi, dans og glede, er det lett å forstå.



Høyest allsangfaktor hadde radiosingelen «Whataya Want From Me», skrevet av Pink. Sangmessig viser Lambert mer av registeret sitt under balladen «Soaked» kun akkompagnert av Camilla Gray på keyboards, låta er forøvrig skrevet av Muses Matt Bellamy, og vakre «Broken Open», som vi i Oslo var så heldig å få framført (den var borte fra set listen både i Helsinki to dager før, og Stockholm dagen etter) bringer nesten tårene fram.

Adam Lambert synger og framfører med HELE seg, og han gjør det med en ektehet som man ikke ser ofte. Han lever ut teksten til fulle.

Litt hes i stemmen forteller han mellom sangene at det meste i livet handler om kjærlighet, og at han vil ta oss med på en reise fra det mørke og triste i første del til det optimistiske og lyse i andre del. Han snakker om viktigheten av å elske seg selv like mye som som man elsker andre, og hvordan penger, berømmelse, suksess, eller menger med sex ikke betyr noe om man ikke har kjærligheten.

Midt i gjør han en akustisk bit sammen med sin musikalske leder, Monte Pittman, som tidligere har jobbet med Madonna. I et kostymeskifte får bandet, og særlig Pittman leke seg med en instrumental versjon av Madonnas «Erotic». Bandet førvrig satt sammen av en gjeng meget dyktige musikere, som alle til stadighet uttrykker stor glede og at de føler seg beæret over å få jobbe med Lambert.

Hør Adams debutalbum For Your Entertainment hos WiMP og last det ned her.
 
Bandet (Camilla Grey – keyboards, Monte Pittman – gitar, TommyJoe Ratliff – bass og Isaac Carpenter – trommer) og danserne (Taylor Green, Terrance Spencer, Brooke Wendle og Sasha Mallory) blir behørlig introdusert og får alle lov å vise seg fram i en solo før siste ordinære låt. Igjen er det bassist Ratliff som skaper aller størst entusiasme blant publikum. Det er mye rart en bass kan brukes til, sjekk videoen her:



Etter litt «overtalelse» kommer de på scenen igjen til en drivende versjon av T-Rex låta «20th Century Boy». Her får GlamRockeren Lambert fritt spillerom, og det er en rolle som kler han.



Alle på scenen framstår som en stor familie, de utfyller hverandre og drar sammen hele veien. Kanskje er det den stemningen som smitter over på tilhengerne, Glamberts, Scanberts, Finnberts, Lambrits, kall dem hva du vil, men de er alle knyttet sammen i sin kjærlighet til denne artisten, musikken hans og det han står for.



En tur rundt etter konserten ga oss en overveldende overvekt av fornøyde og imponerte både gamle og nye fans, og bedre skussmål enn det, får du vel ikke. Undertegnede storkoste seg, og sov noen timer før det var i vei til Gardermoen og Stockholm for nok et møte med Lambert.
 
En annen stor Hilde Marie Grensbråten-favoritt: Jared Leto
tags:  Adam Lambert | hunk | babe | homse | pop
Del denne saken:Kommenter nedenfor:
730s nyhetsbrev

Instagram @730no

Utgiver: 730 AS, Observatoriegaten 1b, 0254 Oslo, c/o Music Norway.
Redaktør: Janne Monsen Tveit janne@730.no. Eier: Gisle G. Stokland gisle@730.no.
Kontakt/tips: post@730.no. Utvikler: 8020. Annonsere?